Potraviny pro zdravé oči

Když se řekne jídlo zdravé pro oči, tak se většině z nás vybaví mrkev. Ve skutečnosti ale existuje spousta dalších potravin, které obsahují látky prospívající očím. Oko je velmi složitý orgán a pro svůj správný vývoj a funkci potřebuje celou řadu různých vitamínů a antioxidantů. Zjistěte, které potraviny jsou vaším očím prospěšné, a dokonce mohou zabránit rozvoji některých očních chorob.


1. Ryby
Ryby jsou zdravé pro celé tělo, ale pro oči jsou skvělé zejména tím, že obsahují omega-3 mastné kyseliny. Jednou z nich je i DHA, která je součástí sítnice. Tyto látky mohou snížit riziko rozvoje katarakty, věkem podmíněné makulární degenerace a suchého oka.


2. Listová zelenina
Například špenát, kapusta a hlávkový sálat a jiné jsou plné luteinu a zeaxanthinu. Tyto dva antioxidanty jsou pro oči velmi zdravé, pomáhají předcházet poškození očí vlivem znečištěného prostředí. Navíc obsahují vitamin A, takže je to kombo pro zdravé oči.


3. Citrusy, jahody, mango, ananas, kiwi, papája všechny jsou plné vitamínu C. Vitamín C napomáhá všem buňkám v našem těle k dobré funkci a také udržuje dobrý zrak. Je nezbytný pro tvorbu kolagenu, zpevňuje cévy a snižuje krvácivost. Podporuje vstřebávání železa a stimuluje tvorbu bílých krvinek.

4. Ořechy
Vlašské ořechy, pistácie a mandle jsou plné omega-3 mastných kyselin a vitaminu E. Vitamín E navíc působí jako ochrana před volnými radikály, které mohou zasáhnout oko a potenciálně působit jeho poškození. Bylo zjištěno, že ořechy mohou snížit riziko rozvoje makulární degenerace a katarakty.


5. Oranžové ovoce a zelenina
Pro oči je velmi důležitý vitamín A. Je součástí rhodopsinu, fotosenzitivního proteinu, který se nachází v naší sítnici. Vitamín A nacházíme ve dvou formách – jako beta-karoten, nebo retinol. Beta-karoten (provitamin A) je forma vitamínu, který je právě v ovoci a zelenině. Karotenoidy obecně jsou přeměněny na retinol až v těle při trávení. I když mrkev v obsahu betakarotenu vede, také například batáty, žlutý meloun, máslová dýně nebo meruňky ho mají také plno. Vitamín A pomáhá udržovat ochrannou bariéru povrchu oka před škodlivými bakteriemi a viry a tím snižuje riziko vzniku oční infekce. Beta-karoten je jedním z nejvíce efektivních provitamínů A.


6. Plnotučné mléko, máslo a sýr, hovězí či kuřecí játra jsou výborným zdrojem retinolu, což je forma vitamínu A pocházející z živočišných potravin. Tento vitamín může být, narozdíl od beta-karotenu, tělem využit okamžitě.

Vybrali jste si vaši oblíbenou zdravou potravinu? My ano a jejich hned několik. Každopádně ať zvolíte kteroukoliv, určitě nešlápnete vedle, protože zdravé jsou tyto potraviny všechny. A asi se shodneme, že zdraví vychází zevnitř. Tak zdravým očím a zdravé stravě zdar!

Jak se nalíčit pod nenápadné brýle

Naučte se, jak zdůraznit vaši krásu pomocí nenápadných brýlí a správného líčení. Vše si žádá své, a tedy i nenápadné brýle vyžadují svůj styl make-upu. V...

Více informací

Potraviny pro zdravé oči

Když se řekne jídlo zdravé pro oči, tak se většině z nás vybaví mrkev. Ve skutečnosti ale existuje spousta dalších potravin, které obsahují látky prospívající očím. Oko je velmi...

Více informací